maandag, maart 07, 2005

Op zijn Frans!

Vanavond stond de belangrijke wedstrijd tegen Charlois Europoort op het programma. Deze gedoodverfde favorieten voor de titel hadden dit seizoen wat steekjes laten vallen, en winst tegen C.H.E.S.S. was een must om theoretisch zicht op promotie te houden. Voor ons was elk punt welkom gezien onze plek in de stand in klasse 1B der RSB. Twee vaste spelers zegden af waardoor we met twee invallers aan moesten treden.
Zelf had ik mij aan bord 4 geplaatst en tot mijn grote verbazing mocht ik tegen Peter Kemner aantreden. Peter is een sterke speler, (en een goede webmaster van de CE site) maar tegen hem doe ik het over het algemeen heel aardig. Tijdens een snelschaakwedstrijd snoepte ik hem eens zijn 100% score van 11 uit 11 meen ik af door hem te verslaan.
Dit keer moest hij een Frans Vleugelgambiet weerleggen met zwart. Op zich ging dit niet slecht, maar net toen John vd Laar (bekend van de vd Laar opstelling met Ta8/Lc8) binnen kwam voelde ik een sterke drang om een te stuk offeren in volgende stelling:



Door te slaan op b5 kreeg ik een mooie stelling. Een vol stuk minder, maar dit werd door de activiteit van mijn stukken tov die van Peter gecompenseerd. Uiteindelijk belandden we in de onderstaande stelling met voor Peter minder dan 2 minuten en voor mij nog 3 minuten op de klok. Ik zag de winstweg niet, en met nog 10 zetten te gaan besloot ik in te gaan op zettenherhaling met Df5+ Kf7 De6+ Kg6. Peter wilde meer en speelde Kh6??. Nu kon ik het uitmaken met Pe6! Er dreigt mat en de dame staat aangevallen. Vol punt, Peter balen en de Baksteen een endorfineshot!



We wonnen deze wedstrijd met 4.5-3.5 Dank aan Bart en Ron voor de winstpartijen, knappe remises van Ton, John en Martijn. Euforie derhalve, en behoud in klasse I lijkt hiermee zeker. Ook dank aan Jan Ranft en Jan van Elburg voor de inzet!

De Baksteen

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie overwinning Baksteen. Als een tegenstander als Peter een basisregel uit stap 3negeert, koning veilig!, dan heeft hij het volste recht op de 0 NUL :-)