dinsdag, september 12, 2006

Defensie vs Tweede Kamer

Een andere traditie die zijn tweede aflevering kende is de schaakmatch van Defensie vs de Tweede Kamer. Ik was door Ard Dekker (ook voorzitter van het Druivenschaaktoernooi) geselecteerd voor deze match. We speelden "thuis" aan de Kalvermarkt in Den Haag. Het leuke van deze match is oa dat je wat bekende Nederlanders tegen het lijf loopt, zo speelden Ed van Thijn en Dick Dolman mee. Ik was opgesteld aan bord 2, en mocht tegen Dick van der Eijk spelen. In een geweigerd Morra-gambiet moest ik mijn opzet bezuren. Ik kwam onder druk te staan en moest nauwkeurig spelen om niet gelijk materiaal te verliezen [partij volgt]. Pas laat in de partij ruilde Dick op c3 waardoor de druk afnam en de stelling in evenwicht kwam. Zijn remiseaanbod nam ik dankbaar aan. Later zag ik dat zijn rating 1967 was, dus geen ondaardige prestatie mijnerzijds. Uiteindelijk won Defensie eenvoudig met 8-5 (geloof ik). Mijn DTO-collega Dennis won zijn partij.

Geen opmerkingen: