zondag, juli 02, 2006

Het peleton groeit


Toen de spoorwegovergang richting pont gepasseerd werd, zag ik Annelies met Dribbel lopen. Dat betekende vast dat Aad voor het eerst aansloot bij het kleine peleton der zondagochtendrijders. Annelies vertelde dat Aad dacht dat zijn wielershirt ietwat te warm gewassen was. Annelies maakte Aad attent op de bolling rond de buik die er de laatste keer (10 kg geleden...) dat hij het shirt droeg nog niet aanwezig was. Bij het pontje stonden Sasja, en inderdaad ook Aad, reeds te wachten. We betraden de pont, en op het laatste moment kwam Ed aangehobbeld. Peter (uitslapen?), Ruud (strand?) en Piet (nog herstellende) lieten ditmaal verstek gaan. Om kwart over 8 legde de pont in Rozenburg aan en sprongen we op de fiets. Via de Maasvlakte ging het eerst richting Oostvoorne. Het tempo lag wat lager dan normaal om Aad wat te laten wennen. Aad reed op de nieuwe fiets van zoon Maarten, zijn eigen Gazelle is komend weekeinde gereed voor bestijging!
Ed en ik plaagden elkaar door elk klimmetje voor de bergprijs te sprinten. Iets waar Ed nog immer sterker in is dan de Baksteen, van alle klimmetjes mocht ik er slechts 2 op mijn naam schrijven. Sasja vond het fantastisch om dit iets langzamere tempo te rijden, en ze had praatjes voor 10. Dit in tegenstelling tot Aad die na Oostvoorne de benen vol voelde lopen. Terwijl Ed en ik weer allerlei trivia uitwisselden (wel eens van zwerk gehoord?) reed Sasja in ons wiel, Aad volgde haar weer trouw. Via Hellevoet werd Zuidland aangedaan, Zwartewaal volgde en we roken Rozenburg weer. In de afdaling na de Calandbrug zie ik Ed's achterwiel wegschuiven. Hij blijft nog net overeind. Zand denk ik, maar het bleek lek te zijn. Terwijl Ed zijn band plakt leg ik Sasja en Aad stap voor stap uit wat de uit te voeren handelingen zijn bij het vervangen van een lekke band. Hierdoor verzaak ik mijn plicht Ed te assisteren waar deze mij, terecht, fijntjes op wijst. Met de laatste kilometer voor de boeg krijgt Aad het tellertje niet meer boven de 25. Maar 60 kilometer in 26,5 km/u is dan ook een aardig stukkie. Op de pont vergapen we ons aan wielermateriaal van anderen, in de prijsklasse tot 5500 eurie! Met dit op ons netvlies rollen we richting huis. Temperatuur een dikke 20, wind O kracht 2 a 3.

Geen opmerkingen: