vrijdag, november 18, 2005

Reuzendoder

Voor de RSB Bekercompetitie moesten wij aantreden tegen Rokado. Geen lekkere loting als je beseft dat dit de bekerhouder is. Eenmaal aangekomen in Nieuw-Beijerland bleek Ton Dulk reeds aanwezig. Het viertal bestond verder uit Ron Burgerhout, Kees vd Weijden en mijn persoon. De laatste keer dat we hier gespeeld hebben zaten we in een zeer rumoerig zaaltje. Nu was het enige probleem de temperatuur. Als ik het koud heb, dan is het ook koud! :-)
Aan bord 1 speelde Ron een scherpe opening, die ook scherp beantwoord werd. Een complexe stand tot gevolg. Ron stond een pion voor, maar zijn tegenstander had daar, door een actiever stukken spel en een tochtige zwarte koning, compensatie voor. Toen hij misgreep werd hij door Ron vakkundig opgerold. 1-0
Kees had het beste van het spel, een sterk paard tov een zwakke loper werd uitstekend uitgebuit. 2-0. Nog een halfje en we zouden door zijn. Ton had zich weer ouderwets ingegraven en zijn tegenstander leek er niet door te komen. Met wat sterke verbonden vrijpionnen achter de hand kon dit bijna niet mis gaan. Toch heeft Ton ergens een bok geschoten, tegen de tijdscontrole had wit een gevaarlijke aanval die Ton fataal werd. 2-1 derhalve.
Het kwam dus op mij aan op tenminste een half punt binnen te halen. Nu was de partij de gehele tijd nagenoeg in evenwicht geweest, maar in het eindspel had ik voordeel. We zaten echter al in de uitvluggerfase toen ik een pion weggaf. Gelukkig kon ik alle andere pionnen afruilen en net op tijd mijn laatste stuk, een loper, voor zijn vrijpion geven. Met een los paard valt niet mat te geven, en dus werd de pot remise.
Hiermee zijn we door naar ronde 2!

Geen opmerkingen: