zaterdag, november 05, 2005

70 jaar

Schaakvereniging Maassluis viert haar 70 jarig jubileum. Zelf heb ik daar een slordige 25 jaar rondgehobbeld voordat ik in Vlaardingen ging schaken.
Vandaag werd er een snelschaaktoernooi georganiseerd waar ik aan mee deed. De weg naar de wijkvereniging de Flat werd afgelegd op Baksteens neue Batavus BeOne Nitro!In een voorselectie van 7 ronden volgens het Zwiters systeem scoorde ik een goede 2e plaats met 5.5 punt.Ik werd derhalve in finalegroep 1 ingedeeld.
Tot mijn schrik verloor ik de eerste partij van Menno, die ik die ochtend nog een aantal keren alle hoeken van het bord had laten zien.
Niet getreurd, een puntje verliezen kan altijd. In ronde 2 moest ik tegen de gedoodverfde favoriet Seeleman. In de tijdnoodfase kon ik hem mat zetten, een flinke opsteker!
Helaas bleek dit niet de gehoopte ommekeer.... De volgende 4 ronden verloor ik mijn partijen. (Oa van Aad Doelman, erelid, die het 18 jarig bestaan van de vereniging nog meegemaakt heeft!) Ipv 5 november leek ik een timpewarp naar een maand verder gemaakt te hebben. Tenminste als je zag hoeveel stukken ik mijn tegenstanders kado deed.
In de allerlaatste ronde, tegen clubgenoot Jan van Elburg had ik dan weer het geluk aan mijn zijde. In een remisestand verwisselde hij 2 zetten en kon opgeven. Totaal een teleurstellende 2 uit 7. Maarten Verboon, bekend van de rondjes fietsen met de Baksteen, legde beslag op een 2 plek in zijn groep.
Het toernooi zelf was goed georganiseerd, zowel qua wedstrijdleiding en de interne mens. Een minpunt was het roken wat in een zgn halletje (lees ruimte zonder deur aan speellokaal) mocht bij slecht weer. Het was schitterend weer, maar klaarblijkelijk niet voor de rokers.... Thuis konden de kleren direct in de was.

Het schaakdiagram toont een fragment uit mijn partij tegen Paul Blok (zwart). Paul speelde listig 1. ... h6-h5+ Als ik de pion neem zit mijn koning na 2. ... Kxf5 opgesloten op de h-lijn. Ik speelde echter 2. Kf4 en zwart kwam al snel in zetdwang en verloor.

Geen opmerkingen: