maandag, oktober 20, 2008

Verzilveren lukt niet.


Bart Voogt speelt dit seizoen een bord hoger dan ik. Ratingtechnisch is hij mij voorbij gestreefd met een paar puntjes. Vanavond mogen wij de degens kruisen in de interne.
Aangezien ik wit heb, voel ik mij verplicht voor de winst te gaan. In een vaag zijvariantje van de Pirc kiest Bart niet de sterkste voortzetting. Ik houd een plus over. Maar aangezien de dames van het bord verdwenen zijn is het lastig het plus te verzilveren. Sterker nog, Bart weet mijn speldenprikken eenvoudig te neutraliseren. Een remise is derhalve een logische uitslag. Ik heb nu 1 uit 2 in de interne competitie.
Op de foto spelen Fischer en Korchnoi ook een Pirc. De laatstgenoemde won deze partij.

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Martin, ik heb het nog even opgezocht en het blijkt dat 5..c5 toch een stekere voortzetting is dan het 'laffe' 5..h5. Mijn gevoel dat ik gelijk in het centrum moest terug slaan was dus toch correct, helaas koos ik wel voor de verkeerde pion. Bart