zondag, oktober 05, 2008

De Furiade Koppelkoers 2008 met Ed

Om half 7 ben ik reeds op. Kan niet meer slapen en gebruik de tijd om wat rommel in mijn kamer op te ruimen. Ruim op tijd ben ik in de kantine van de Coureur. Ik bel Ed, die blijkt nog aan de koffie thuis te zitten. Ik zeg: slechte voorbereiding. Zelf draai ik een km of 15 warm op de wielerbaan. Als ik aanzet boven de 35 km branden de benen snel op. Hmmm, slecht voorteken....
Net voor 10-en komt Ed aangekakt, slechte voorbereiding denk ik als ik hem zijn startnummer overhandig. Na geklaag over hamstrings en andere oudemannenkwaaltjes weet ik hem dan toch op de fiets te krijgen richting start. Deze is ietwat verlaat: slechte voorbereiding denk ik.....
Als het startschot valt kan ik toch redelijk 35+ rijden. Het doet wel pijn, maar het is goed te verdragen. Ed neemt keurig over maar heeft duidelijk mindere benen. Als we het keerpunt gehad hebben sta ik zowat stil. Met 27 km/u moeten de eerste honderden meters overbrugt worden. Het windje valt hier echt tegen! Even later weet ik weer tempo te maken. Ed blijft lang in mijn wiel. Niet zo gek als je bedenkt dat ik een spatbordje gemonteerd hebt om mijn vriendje van nattigheid en rommel te sparen.
Ed daarentegen, heeft geen spatbord gemonteerd. Dit heeft hij wel, maar dat beschadigt zijn fietsje. Ik laat het welzijn van mijn fietsmaatje boven een beschadigd frame preveleren. Jammer dat Ed hier anders over denkt. Zeker als je nagaat dat dit ook gewoon tijd scheelt. Hoe serieus neem je je sport dan? vraag ik mij af....
Op het laatste stuk zet ik nog even flink aan en de teller gaat richting 40. We zien Ruud en zoon Rutger voorbij komen, en Ed wenst ze een goede vaart. Ik doe dit ook.
Als ik omkijk blijkt Ed niet zo zeer anderen aan te moedigen dan wel zijn maatje te vragen wat in te houden, er gaapt nm een 10tal meters tussen Baksteen's VAN SPATBORD VOORZIENE achterband, en Ed's voorband.
Ik hou iets in, en gezamenlijk rijden we over de finish. Helaas kunnen we de verbetering die we de laatste jaren doormaakten in deze discipline niet doorzetten:

Jaar Tijd Gemiddelde per uur
2002 16:28 33,91
2003 15:45 35,73
2004 15:37 35,91
2007 15:34 35,98
2008 16:15 34,00

Onder zien we Ed, een vijftal minuten voor de start.

Geen opmerkingen: