vrijdag, november 09, 2007

Maeslant Kering


Even nadat ik de bedrijfspoort uit fiets wordt ik geconfronteerd met een koude regen. Dit in combinatie met de koude storm maakt dat ik moet afzien. Bij Maasdijk begint het te hagelen! Wat ik met dit weer op de fiets doe? Ik ben onderweg naar de stormvloedkering. Al jaren neem ik mij voor om naar de proefsluiting te gaan, maar steeds komt hier wat tussen. Nu is het voor het echie, wat het alleen maar interessanter maakt. Hiervoor moet ik echter wel door dit baggerweer. Eenmaal in Hoek van Holland aangekomen kan ik voor de wind naar de stormvloedkering. Met gemak haal ik nu 35 km/u op Nitro en haal wat auto's in die ook die kant opgaan. Het water staat hoog in de Waterweg, en de storm kneedt witte koppen op de golven. Een stukje stroomopwaarts zie ik de dichte kering. Een imposant gezicht! Een klein kiertje blijft open, en het zeewater klopt hier aan de deur. Zonder resultaat, de kering houdt eenvoudig stand zo lijkt het. Ik fiets met moeite de heuvel op, bovenop staat er nog meer wind dan beneden. De rivier ziet er achter de kering een stuk rustiger uit. Ik daal af, en door de storm haal ik een imposante 64,7 km/u op de mountainbike! Ook terug naar Maassluis ligt het tempo ver boven de 30. Uiteindelijk blijkt de afgelegde afstand 22.5 km in 25.2 km/u. De windkracht 8 a 9 met windstoten.
Dank aan Annelies Verboon voor het gebruik van de foto! [klik op foto voor vergroting]

Geen opmerkingen: