zondag, mei 20, 2007

Beestenboel

Gisterenavond ontving ik een postje van Ed met de vraag of er nog interesse was voor een wat langer rondje. Toevallig had ik een zeer ruim rondje naar Papendrecht in het hoofd. De vraag werd dus positief beantwoord, en vanochtend om 8 stond Ed op mijn stoepie. De andere genodigden lieten verstek gaan, waarschijnlijk houden die de vorm geheim tot de 2e juni. Ed en ik hobbelden in een gestaag tempo naar het noordoosten. Het windje was op dat moment N2. Bij de Woudweg stak een hermelijn over, het eerste bijzondere dier wat we tegenkwamen vandaag. Al zigzagend reden tegen we tegen de A12 aan. Daar vroegen we een oude baas naar de weg naar Gouda. We waren niet 1,2,3 van deze man af. Hij verhaalde over zijn tijd dat hij bij Elementum in Maassluis werkte. Als echte Sluizer kon ik natuurlijk een aardig praatje over genoemd onderwerp maken, dwz als ik er tussen kwam :-) We vervolgden onze weg, namen het pontje bij Moordrecht en reden door de Krimpenerwaard naar Schoonhoven. Daar werd de plaatselijke watertoren door ons bewonderd. Nadat we met de pont overgestoken waren, stonden we al vrij snel aan de waterkant van een sloot naar brasems te gluren. Ed, een erkend jager op vis, liet wat vistrivia horen. Zo schijnen de mannetjes in de paartijd wat witte knobbels op het hoofd te dragen. Na nog meer trivia was het tijd om verder te gaan. We reden over een smal fietspad dwars door de polder, maar niet lang. Er werden ooievaars gespot. Ed trok zijn mobiel en legde de eerste vast voor het nageslacht. Het was nu echt om de haverklap stoppen, een paar kilometer verder spotten we een aantal modelzeilers. Leuk om te zien, en al snel maakten wij een babbel met de pensioengerechtigden die de boten bestuurden. Ed kreeg te horen dat de snelheid van de bootjes vooral afhankelijk was van de waterlijnlengte. Nu begon Ed zich gênant te gedragen door door te vragen wat dit nu precies inhield. De modelbouwzeilbootfanaat raakte duidelijk geïrriteerd door zoveel onkunde van een landrot en probeerde het nogmaals. Ed's blik was nog immer die van een kuiken, en de man gaf op. Iedereen weet toch dat DE SNELHEID IN KM/UUR = 4.50 x DE WORTEL UIT DE WATERLIJNLENGTE IN METERS ? Enfin, we reden weer verder. In Papendrecht ging Ed zijn eigen rondje naar huis maken via de Hoekse Waard. Ik waste mijn kontje in Papendrecht en verleende wat PC bijstand bij schoonmoeders. Toen het tegen 3 uur begon de betrekken trok ik mijn inmiddels gedroogde, maar nog lekker naar echt zweet ruikende hansop aan en reed via Rotterdam naar huis. Na een uur begon het te regenen, en zeiknat kwam ik thuis aan. De wind was inmiddels aangewakkerd tot N5. De 151 km werden in 26.6 km/u afgelegd.

Geen opmerkingen: