zondag, augustus 24, 2008

Vette Moorkop


Met Ruud heb ik de afspraak om op het vroege tijdstip van 8u10 het pontje naar Rozenburg te pakken. Ik kom gelijktijdig met hem op het Hooft aan. Ed zou een wiekentje weg gaan, ter ere van zijn verjaardag, maar zowel Ruud als ik hebben daar weinig fiducie in. En jawel, na een paar minuutjes sluit hij bij ons aan. We rijden de pont op met doel om een tocht naar Renesse te aanvaarden om aldaar een bak koffie te nemen op het zonnige terras. Van dat zonnige zou niets terecht komen zou blijken...
Eenmaal onderweg blijkt het windje beduidend harder dan voorspeld. Niets nieuws, maar dat betekent wel een slordige 50 km tegen windkracht 4,5 uit het zuidwesten in stoempen.
Dit gaat Ruud en Ed duidelijk beter af dan uw reporter. Na een km of 20 kom ik een tijdlang niet meer op kop. De benen doen pijn, en ik ben blij dat ik er nog aan hang. Als ik het na een tijdje weer op kop probeer gaat de kilometerteller als een komeet omlaag. Ik hou mij verder gedeisd, en ben blij als een kind als we Renesse binnen rijden. Het gemiddelde staat toch nog op 28.2 en is te danken aan het werk van mijn fietsvrinden.
Het is nog vroeg, dus we zijn een der eerste terasgasten. Ed fĂȘteert ons en probeert naast een bak koffie, ook een stuk gebak te slijten. Dit lukt hem bij Ruud, maar niet bij mij. Ik heb voldoende gewicht bij mij, en geen behoefte aan meer. Ed en Ruud zitten aan een fraaie superverse moorkop terwijl ik een flinterdun koekje weg knaag.
Dit moet de jongens toch opbreken op de terugweg? Echt hard kan het toch niet gaan na zo'n vette moorkop? Als we om 11 uur ter terugweg aanvaarden gaat het eerste stukje inderdaad vrij rustig, eenmaal op de Brouwersdam gaat het gas er op en rijden we dik 40 naar het noorden. Onderwijl ik het ook nog vet gaan regenen. De vette moorkop ligt klaarblijkelijk niet zwaar op de maag bij mijn fietsvrinden. Aan de dam wordt er fanatiek gekitesurft.
Uiteindelijk, net na de Haringvlietsluizen, zit Ruud er ook aardig door. Te weinig lange tochten zijn de oorzaak. Ed blijft echter als een overspannen koffiemolen maar malen en malen. Was hij niet net 54 geworden? Scheelt hij niet een jaar of 7 of meer met ons? En die vette moorkop, zit die niet in de weg? Het lijkt er niet op. Vlak bij de Calandbrug laten we hem lopen, en zien hem weer (van dichtbij dan) bij het pontje. Een snelle blik op de klok leert dat we nm nog 17 minuten hebben tot de eerste afvaart van de pont. Daar is het een drukte met fietsers, deze blijken een toertocht van TC De Glazen Stad te doen. Met een fietser of 100 mogen we ditmaal ook het autodek van het pontje op.
Ik ben blij dat het tochtje achter de rug is, na 97 km [in 30.2 gem] neem ik afscheid van de heren die mij pijn gedaan hebben, en spring onder de douche. Als ik de trap afloop voel ik auw.......

Deze tocht brengt het weektotaal op 294 kilometers. Het jaartotaal staat nu op 7173 km. Ik lig dik 600 km voor op het 10.000 km schema. Met wat mazzel, goed weer en goede benen ligt de 11K in het verschiet?

1 opmerking:

PeterK zei

Go Mart Go! De 15K lonkt! Volgende keer ook dat flinterdunne koekje toch maar laten liggen...