dinsdag, februari 05, 2008

Blog verraadt Baksteen


Om 19u15 is het team van CHESS 1 bijna compleet; we missen alleen Kees van Toor. Uitgerekend vandaag ben ik mijn mobiel vergeten, en ook het telefoonboek van de Polderpoort biedt geen uitkomst. Gelukkig kan ik Jan Weitering strikken als invaller en compleet reizen we af naar Krimpen. Als ik na een half uurtje langs de borden loop staan er enkele in vuur en vlam. Invaller Jan staat een stuk voor, maar zijn tegenstander heeft een gevaarlijk uitziende aanval. Martijn van der Vaart [bord 7, tegenstander David Berendsen]zijn pionnenstelling is een puinhoop, maar hij heeft compensatie door zijn druk op zwart's b7, en een ontwikkelingsvoorsprong. Ron Burgerhout [bord 1] speelt tegen Michel van Cappellen. Vorig jaar verschalkte Michel onze Ron door een gedegen voorbereiding. Nu moest hij na een paar zetten in de verdediging. Over de rest van de borden viel niet veel te melden. Mijn tegenstander [bord 3] Jason Zondag, had zich voorbereid op mijn Pc3 / Df3 variant van de Caro-Kann.
Op mijn blog had hij de entry van 1/9/6 gelezen waar ik deze variant speelde. Hij had een scherpe opzet van mijn kant verwacht, maar mijn resultaten tot nu toe (1 uit 4) deed mij echter besluiten rustig op te zetten.
Kees van Toor komt langs, onwetend van het feit dat we een invaller gevonden hadden. Hij bekende het helemaal vergeten te zijn. Een echte schaker?
Ondertussen had Jan aan bord 8 een remise geschoord. Dirk [bord 5, Paul van der Lee ] blunderde een stuk weg, in een stelling waar alles nog mogelijk was, even later gaf hij op. Ron won zodat we op 1.5-1.5 kwamen. De resterende borden lieten niet echt zien welke kant het op zou gaan. Alleen Rene Mersch had aan bord 4 [Bert van Brussel] duidelijk voordeel. Helaas combineerde hij zijn voordeel weer weg zodat deze pot remise werd. Ook Martijn deelde het punt.
Kees van der Weijden [bord 2, Kees Vroegindeweij] sloeg remise af in een gesloten stelling en probeerde te forceren. Dit lukt bijna, in de uitvluggerfase kwam het tot een zettenherhaling. Ik had toen net gewonnen. In een, voor mijn doen, vrij saaie partij (geen pion geofferd!) gingen alle stukken van het bord. Er bleef een pionneneindspel over, met aan beide zijden 7 pionnen. Ik had meer ruimte, iets betere pionnenstructuur, en mijn koning stond goed. Waarschijnlijk was het niet gewonnen, maar daar moet ik nog eens een analyse aan wagen. Verliezen was niet waarschijnlijk, dus een remiseaanbod sloeg ik af. Ik kon doorbreken, en het pleit was toen beslecht.
Eindelijk een overwinning! Blijft Bart over, die aan bord 5 [Remko Moerkerken] in de uitvluggerperiode de slimste bleek. Met een 5-3 overwinning op zak pakken we (tijdelijk?) de tweede plaats.
Op de foto mijn tegenstander {gejat van de RSB-site} Jason Zondag

Geen opmerkingen: