zondag, juni 01, 2008

Wegkapitein De Baksteen


Tegen 8 uur klok ik een Senseo Dark Roast naar binnen om een Friese Kruidkoek weg te spoelen. Tirreno staat buiten reeds te trappelen van ongeduld, beladen met 2 bidonnen, km teller, fietstasje, pomp, en GPS. Ik klik de voetjes vast, en rij het poortje uit. De klok heit 8 uur, en daar is Ed als eerste van de genodigden. Een paar tellen later gevolgd door Sasja. De rest laat om verschillende redenen verstek gaan. Gedrieën volgen we de route van gisteren. We maken aardig meters. Ed en ik zorgen voor het kopwerk terwijl Sasja uit de wind gehouden wordt. Sas heeft een fraai nieuw tenue aan, en ook ik heb mijn nieuwe Ultima broek aangetrokken om te kijken hoe dat zit om langere tochten.
Zowel Sasja als ik zijn tevreden over onze aanschaf. Via Vlaardingen en Schiedam rijden we naar Berkel en Rodenrijs. Vandaar langs Bergschsenhoek. Dan rijden we naar de Rotte, richting Moordrecht. We houden even stil bij het laagste punt van Nederland, voor Sasja nm de eerste keer. Ed laat merken dat hij moeite heeft de hedendaagse techniek te volgen. Met zijn mobiel probeert hij onze fietsen te fotograferen maar blijkt dit stilleven te filmen. Ed, niet weggooien, sommige zieke geesten willen deze film vast zien (ik in ieder geval). Snel rijden we naar Moordrecht. Het is koud en het begint te miezeren. Iets wat aanhoudt tot we bijna thuis zijn. Geen zonnetje, maar een verrotte fiets is ons deel vandaag. Als de pont ons in Gouderak afzet gaat het langs de dijk en door de polder naar Krimpen aan de Lek. Weer een pontje! Nu naar Kinderdijk.
De pont is nat, en de traanplaten voelen aan als ijzel. We vergeten Sasja te waarschuwen en zij gaat prompt onderuit. Gelukkig valt de schade aan lichaam, kleding en fiets mee en snel zijn we weer onderweg. De brug over de Noord wordt gerond en ik laat Ed mijn getjoende route naar huis zien. Veel brede fietspaden met lekker asfalt. Zo rijden we, nog steeds aardig tempo makend richting Benelux. Onderweg schijnt elk heuveltje naar boven gesprint te worden. Gelukkig weet ik er 2 te verschalken voor Ed, en zeker niet de minste. We blijven tenslotte jongens ;-)
Na de Benelux is het langs het Lickebaert naar huis. Het lijkt hier droog te zijn gebleven. Dat geldt helaas niet voor ons!
Complimenten aan Sasja, die zonder morren ons tempo bij kon houden. Knappe prestatie! Ed probeert haar nog te lijmen voor Zwijndrecht, Zwijndrecht, Zwijndrecht. Daar trapt ze mooi niet in! Wel belooft Ed dat ze de volgende keer op kop gezet wordt. We gaan het meemaken, ze rijdt erg makkelijk. Ik krijg na een uurtje een sms dat de knieen gevoeld worden. Volgende keer een lichter verzetje meid!
De 103 km worden in 28.2 km/u afgelegd. Er staat weinig wind: NO2/3

2 opmerkingen:

PeterK zei

Mooi rondje gemaakt op een druilerige dag! Eerste 100+? Als je het rondje nog mooier (maar wel langer) wilt maken kan ik je aanraden door te fietsen van Moordrecht naar Haastrecht en van daar naar beneden te gaan naar Schoonhoven langs de Vlist, waanzinnig mooi. Daar dan pontje en vervolgens weet je de weg wel in de Alblasserwaard. Frank en ik doen dat stukje zeker nog een keer!

eduardbotter zei

Is dit je voorbereiding op het retourtje Wateringen-Den Helder van aanstaande zondag. Ben je ook weer van de partij? Misschien zie ik je nog wel.

groeten van Eduard