maandag, maart 24, 2008

15 mei 1940

'Een volk dat zijn verdediging verwaarloost zet zijn vrijheid op het spel'. Deze tekst is te lezen op het monument voor het Christelijke schooltje aan de Rijksstraatweg in Rijsoord. Bijna 70 jaar geleden, op een dag in mei, vond in het schooltje een belangrijke historische gebeurtenis plaats.

Gedurende de eerste wereldoorlog was Nederland een neutraal land. Toen Duitsland in 1939 Polen binnenviel en daarmee de tweede wereldoorlog uitbrak, verklaarde Nederland zich opnieuw neutraal. Ondanks deze verklaring vielen de Duitsers op 10 mei 1940 Nederland binnen. Hoewel Nederland op een aantal plaatsen weerstand wist te bieden (ondermeer bij de Grebbeberg en bij Kornwederzand op de Afsluitdijk) was de overmacht te groot voor het slecht bewapende Nederlandse leger. Nadat Rotterdam door de Duitsers was gebombardeerd, gaf Nederland zich over.

Op 15 mei 1940, slechts vijf dagen na het uitbreken van de oorlog in Nederland, tekende de toenmalige opperbevelhebber van het Nederlandse leger, generaal Winkelman, in dit hotel te Rijsoord de capitulatie van Nederland.

Vanaf die woensdag in mei, zou Nederland bijna vijf jaar lang onder Duits gezag komen te staan.


Waarom dit verhaal, lieve lezertjes? Welnu, ik was op weg naar Papendrecht en besloot een route te nemen naar Barendrecht welke een collega (3x per week, weer of geen weer) van mij rijdt richting werk. Een aardige route, maar eenmaal bij Barendrecht raakte ik het spoor bijster. Ik besloot richting Ridderkerk te rijden. Aangezien ik het adres van bovenstaand schooltje als waypoint in de GPS had staan, besloot ik even langs te rijden. Bijna iedereen weet waar de capitulatie van de Duitsers is getekend, maar weinigen weten waar de Nederlanders dit gedaan hebben in 1940.
Onderweg werd ik geplaagd door een drietal hagelbuien. Vervelend, maar ik vond wel dat ik dat verdiend had. Afgelopen zaterdag was nm de Joop Zoetemelk Klassieker, welke ik afgezegd heb ivm de slechte weersomstandigheden. Hierdoor liet ik fietsvriendje Ed in de steek die zich in de barre omstandigheden leeg reed.(Respect!). Na 48,9 km in 24.4 km/u kon ik eindelijk de bilnaad schrobben. Wind NW5 Temp 3 gr C

2 opmerkingen:

Anoniem zei

En komt die mooie hybride nou nog op tijd voor 1 April ? :)

Je moet wel opschieten hoor want dat is Dinsdag al !!

Ik ga denk ik voor de Gazelle SPN:3 als ik terug ben maar moet even uitbuiken van de inkopen met de goedkope dollar (ipod 80gb voor 205 dollar en nog veel meer rommel).

frank

Anoniem zei

Ja, waarschijnlijk dus het is