maandag, oktober 31, 2005

C.H.E.S.S. 1 - Erasmus 2


Vanavond moesten we weer aan de bak; de tweede RSB wedstrijd in klasse 1a stond op het programma. Het team was compleet, dus de verwachting hoog. Al snel leek deze verwachting uit te komen. Bas (Bord 6) zijn tegenstander zag wat over het hoofd en snel gingen de stukken in de doos. 1-0. Vervolgens duurde het lang eer er een nieuw resultaat te melden viel. Martijn (Bord 7) had zijn stelling compleet dichtgeschoven, en met een ijzersterke verdediger (Kc5!) werd tot remise besloten. 1,5-0,5. Kees (Bord 2) probeerde van 't Hoenderdaal op de knieen te krijgen. Vergeefs, deze gaf geen krimp. 2-1 Weer duurde het voordat er een pot afgelopen was. Ditmaal was het Ron die weer ouderwets aan het scoren is. 3-1. Rene (Bord 5) sloeg even daarna remise af als ik het goed gehoord heb. Das jammer dacht ik nog, want met Ton (Bord 3) op winst zou dat halfje genoeg zijn voor een overwinning. Lang hoefde ik echter niet te treuren, Rene won :-)
4-1 op het scorebord en nog 3 partijen bezig:
Bart aan bord 8: onduidelijk
Ton aan bord 3: vele pionnen voor = vet gewonnen
Mart aan bord 4: ik stond verloren
Kortom een overwinning zat er in. Alle drie de resterende partijen kwamen in de laatste fase. Met allebei minder dan 5 minuten op de klok bood mijn tegenstander remise aan. Ik was ontsnapt! Bart verliest en Ton wint. Kortom een 5,5-2,5 overwinning. We zijn nog ongeslagen. Later deze maand wacht ons de uitwedstrijd tegen het Houten Paard. Hier hebben we nog wat goed te maken, twee jaar geleden lieten we een matchpunt liggen.

Nog even wat over mijn eigen partij. Ik speelde tegen Pim Kleinjan. Voor mij een oude bekende; in een pre-Internet tijd speelden wij al correspondentieschaak via een BBS (ja ja, nog met een 2400 baud modem). Dat zal zo'n 15 jaar geleden zijn geweest..... Tijdens diverse toernooien hadden we al eens een rapid partij gespeeld, maar nog nooit een "klassieke" partij. Dit keer de eerste dus! Ik kwam redelijk goed uit de startblokken en had een prettige stelling. Pim bleef scherp opletten, en langzaam maar zeker droogde mijn voordeel op. In een gelijke stand besloot ik, gezien de tijd, een snelle zet tussendoor te doen. Stom! Kost gelijk een pion en ik stond verloren. Pim koos echter in het eindspel een verkeerd plan, en plots, zonder dat ik er zelf erg in had, was het potremise! Hier had ik niet meer op gerekend, maar het halfje is natuurlijk zeer welkom.

Geen opmerkingen: