woensdag, juni 24, 2009

Natuur en geschiedenis


Half 8 sta ik bij Sasja voor de deur. Ed is ook op tijd, en gedrieen rijden we richting Delft. Ed is bidon en zadeltas vergeten. Met mijn stomme kop reik ik hem een van mijn volle bidons aan. Waarschijnlijk om nooit meer terug te zien... Bij de golfbaan rijdt Joris ons tegemoet zodat we naar ons eerste doel kunnen rijden. Dat is een ooievaarsnest bij Oude Leede. Ben hier al twee maal langs gereden, maar heb de kuikens nog niet gezien. Oorzaak? De ogen zijn te slecht, en ik fiets zonder correctie :-)
Vandaag heb ik echter mijn nieuwe aanwinst meegenomen: Een Steiner Safari Pro. een verrekijker. Lilian vroeg wat ik voor vaderdag wilde hebben. Dit leek mij wel iets waar het hele gezin lol van kan hebben. En jawel, het ooievaarsnest wordt met die nieuwe speeltje begluurd en na enige tijd krijgen we 2 koppies te zien, één vermoedelijk van een kuiken de ander waarschijnlijk een ouder? Het plaatje van de kuikens is overigens van het internet gejat.

Even later zetten we koers naar de Sluis in de Berkelse Zweth. Hier vertel ik een stukje geschiedenis van de sluis. Nu komt ook Joris zijn kennis van pas als we het hebben over het inklinken van de Hollandse polders. Als Ed een reuzespannend verhaal over een snoek zo groot als een torpedo afsteekt roept Sas; "Kijk, een vliegtuig!". Niet zo verwonderlijk zo vlak bij Zestienhoven :-)
Na deze dosis natuur, geschiedenis en wetenschap rijden we naar huis. Bij Vlaardingen nemen we afscheid van Ed, die met mijn bidon uit zicht verwijnt.
Sasja zetten we voor de deur in Maasland af. Ik rij nog een stukje met Joris mee over de molenweg. Dan naar huis. Er staan 60km op de teller. Wind N6

Geen opmerkingen: