maandag, juni 08, 2009

Helaas...


Vanavond moest ik bekeren tegen Bart Voogt voor een finaleplaats. Twee partijen van 35 min p.p.p. werden gespeeld.
Partij 1
Mijn voorbereide variant in de Aljechin kwam niet op het bord. Maar met wit had ik mooi spel voor een pion. Langzaam maar zeker bouwde ik druk op de zwarte stelling. Uiteindelijk kon ik mijn positioneel voordeel omzetten in een kwaliteitswinst. Toen koos ik een verkeerd plan waardoor Bart's vrijpion gevaarlijk werd. Nog steeds niets aan de hand, ik kon nog simpel remise maken. Maar ik zag een klein winstkansje. Verkeerd gezien, en de gewonnen partij ging verloren.
Partij 2
Met zwart speel ik 1.d4 e5 Natuurlijk een slechte opening, maar wit is direct uit zijn repertoire en ik wil natuurlijk rommelkansen hebben. Hoewel Bart aanvalskansen krijgt doet hij een aantal mindere voortzettingen waardoor ik wat kansen krijg. Uiteindelijk
belanden we in een dameeindspel waarin ik een gevaarlijke vrijpion heb. Ik zie geen kans om de schaakjes te ontlopen en besluit een koningswandeling te maken. Hier grijp ik mis en kan mijn vrijpion inleveren. Ik geef op. Geen bekerfinale helaas.

Geen opmerkingen: