zondag, mei 03, 2009

Elfdorpentocht


Om half acht 's ochtends zit ik aan de koffie, geserveerd door mijn jongste zus in Het Wapen van Maasland. Ik laat het warme vocht met smaak naar binnen glijden. Het wachten is op Ed en Piet die om dit tijdstip mij zouden ontmoeten. Na nog een koffie en een praatje met zuslief is het ondertussen 10 voor 8 geworden. Net als ik Ed bel komt hij binnen. Piet heeft afgebeld, Ed deduceert dat hij bang is dat zijn fiets vuil wordt. Ik geloof hem direct. Er ontstaat nu wel direct een dilemma, gaan we nu wel voor de 160 ipv de afgesproken 125? Ed durft geen nee te zeggen en dus worden het de 160.
We volgen de uitstekend uitgepijlde route en komen in het zog van 2 heren. Net als we overnemen zijn we even later kwijt. We hebben een pijltje gemist... Even later zitten we weer op de route met beide heren in het vizier. Als we ze bijgehaald hebben, raken we aan de praat, het blijken twee heren uit Maassluis en Vlaardingen te zijn. Al babbelend rijden we in een andere groep, een groep toerrijders van TC Maasdijk. Deze heren rijden een keurig tempo van rond de 30. Als de eerste stempelpost betreden wordt, houden we ze dan ook angstvallig in de gaten zodat we weer aan kunnen sluiten. Dit kost ons uiteindelijk wel de 160 km. Bij een T-splitsing waar we waarschijnlijk rechtsaf moeten voor de 160, rijden we links achter de groep aan. Maar goed ook, want nu hebben we toch wel vaak wind tegen. En die is toch een vette kracht 5 uit het westen. Bij de tweede post komen we ook het clubje van Sasja tegen.
Dan hebben we ong 90 km weg, en een uurtje regen. Gelukkig klaart het op, en rijden we richting Maasland. Ed is sterk en is regelmatig op kop te vinden. Ik zit in de staart van het peleton. Om een onbekende reden zit ik op de fiets alsof het de eerste keer is... Elk bochtje neem ik scheiterig, en echt lekker zitten doe ik de hele tocht niet. Ik ben dan ook blij als we bij het Wapen in de zon kunnen genieten van een drankje. 133,8 km in 28 km/u

Geen opmerkingen: