maandag, februari 23, 2009

Spreeuw [door Lilian]

Maassluis, 21 februari 2009

Ook een spreeuw heeft vrienden nodig.

In de boom bij ons voor de deur voltrekt zich een klein drama. Een spreeuw is verstrikt geraakt in een plukje draad dat in een van de hoogste takken hangt. Het beestje hangt ondersteboven en zijn gefladder en geroep heeft een groep kauwen aangetrokken. De kauwen proberen de spreeuw dood te pikken.
[klik op foto voor vergroting]


Gelukkig is daar mijn zwager Jaap (u kent hem wel, van het Jeugdjournaal: de ontsnapte kangoeroe in Maasland). Hij is op het gekrakeel afgekomen en houdt de kauwen op afstand met handgeklap en vreemde keelgeluiden.
Ik bel de dierenambulance en vertel dat een spreeuw redding behoeft en dat het dier op zo’n 6 à 7 meter hoogte vastzit. Zij bellen de brandweer en even later hebben we een waar spektakel in de Frederik Hendrikstraat. Twee brandweerwagens en acht brandweermannen houden de aandacht van de buurtbewoners gevangen. Met behulp van de ladderwagen wordt onze spreeuw uit zijn benarde positie bevrijd.

De mensen van de dierenambulance hebben een tijdje werk om de draden van zijn pootje te knippen en dan is hij vrij…


Net te snel voor mijn camera zoekt hij een veilige plek in onze voortuin.
’s Middags zie ik hem terug. Samen met de andere spreeuwen van zijn zwerm landt hij in mijn achtertuin om van zijn dagelijks broodkruim en vetbollen te eten.
Bedankt allemaal.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

kost wat ... maar dan heb je ook wat :)

Frank

Anoniem zei

Weet wel dat die kauwen mooi zonder eten een koude nacht tegemoet gaan ;-).

Groet, Ed

PeterK zei

Mooi verhaal, klasse!