vrijdag, februari 06, 2009

Oops...

We bekeren tegen Charlois Europoort vanavond. Op papier een stuk sterker, meer net zo goed als de bal rond is, is het schaakbord vierkant. Ik anticipeer op de opstelling van CE, maar deze blijkt uiteindelijk anders dan verwacht. Zelf heb ik mij aan bord 1 gezet en mag met wit tegen Ben Boog. In een Morra kom ik net een tempo te kort voor offers, zo ervaar ik het in ieder geval. Als Ben zich bevrijdt met 14. ... b4 krijgt hij hoe langer hoe meer vat op de stelling. Na zijn 19e zet heb ik het idee langzaam weg geschoven te worden. We hebben dan al flink wat tijd geinvesteerd. Geheel in mijn speelstijl besluit ik tot een pionoffer om lijnen naar de zwart koning te openen.
Ik krijg eindelijk mijn rommelkansen. Na 26. Da5?! heb ik nog 4 seconden op de klok. Netto 4 seconden per zet tot de tijdscontrole. Natuurlijk mag zwart niet nemen, mat achter de paaltjes dreigt met Tc8. Ben speelt 26. ... f5?? en allerlei toeschouwers trekken wit weg. Met 27. Dxa8 gevolgd door Tc8+ en Pg5+ kan ik een toren en dus de partij winnen. Ik zie het niet en verlies de partij een paar zetten later.



Ron had toen al gecapituleerd tegen Peter Kemner, aka De Adelaar uit Pernis.
Kees van der Weijden verslaat Arjen Kouwenhoven, een oud teamgenoot uit mijn tijd in Maassluis. Bart verliest van Carel Vredenborg. Uitgebekerd derhalve.
Bekijk het verslag (en de finale van de partij van Ron) op de site van De Oude Dame

1 opmerking:

Anoniem zei

Mart, ik ben net het boek "Forcing Chess Moves" aan het bekijken, waarin Hertan zegt "always analyze the most forcing moves first". Misschien een tip voor jou?

De link naar het verslag van CE is http://oudedame.blogspot.com/2009/02/rsb-bekerteam-nu-tegen-rokado.html