donderdag, oktober 08, 2009

Met de schrik vrij


[Foto Jerry van Rekom]
De RSB-competitie is weer van start gegaan. Met de aanmelding van Erik Smeekes bij CHESS, hebben we een sterker team dan voorgaande jaren. Gaan we nu dan eindelijk promoveren? We gaan goed uit de startblokken omdat Kees de sterke Wim Pool verslaat in een vooruit gespeelde pot. Helaas moeten we met twee invallers richting Sliedrecht. Cenk en Ron moeten afzeggen. Cenk draait enorm goed in de interne, en Ron is op papier onze sterkste man. Een duidelijke aderlating voor het team, met alle respect voor de invallers Martijn en Jan die zich zonder problemen beschikbaar stelden.
Al vrij snel na de start zit Jan van Elburg, aan bord 8 in de problemen. Die komt hij niet meer te boven en Sliedrecht maakt gelijk: 1-1.
Bas van Driel kan gelukkig snel het volle punt pakken zodat we weer op voorsprong komen. Het duurt dan even voordat de volgende partij klaar is. Martijn van der Vaart scoort een remise. Dan mag ik een vol punt aantekenen. Klaarblijkelijk is mijn tegenstander als "offer" bedoeld tegen Ron. Al snel win ik mijn gambietpion met voordeel terug. Het duurt lang voordat ik mijn tegenstander op de knieeen krijg. Dat is enerzijds aan mijn eigen vorm te wijten, anderszijds aan een taai verzet van Alex.
Er zijn nog drie partijen bezig en we hebben nog 1 punt nodig. Helaas staan alle drie partijen min of meer verloren voor ons. Rene Mersch heeft een fraaie stelling in tijdnood weggegeven, en moet de koning als eerste omleggen. Onze nieuwe man Erik speelt agressief met wit, maar zwart pareert dit keurig en komt in het voordeel.
Het loopt slecht af met Erik, en de stand is nu gelijk: 3.5-3.5
Bart heeft de hele partij gedrukt gestaan, en heeft zich ten koste van een kwaliteit los kunnen wurmen. In de uitvluggerfase weet hij de partij naar remise te loodsen.
We komen met de schrik vrij! Met 4-4 zijn alle opties nog open. Onze uitslag is niet de enige verassing deze eerste ronde, onze [eeuwige] concurrent Oostflakkee verliest van Dordrecht.
2 november staat de westrijd tegen Onesimus op het programma.

Geen opmerkingen: