maandag, oktober 26, 2009

Bekeren

Vanavond wordt er gebekerd: CHESS speelt thuis tegen WSV. Omdat Bart andere bezigheden heeft val ik voor hem in aan bord 4. Daar mag ik de degens kruisen met Eduard Philipse.
In een Reti kan ik mij loswurmen, en krijg rond zet 24 een aardige stelling.
In plaats van het sterke 24. ... e3! denk ik het nog slimmer te kunnen en speel 24. ... Pd5 25. Dd4 e3 en nu kan het paard niet genomen worden ivm damewinst na exf2+. Maar wit speelde simpel 26. f4, en het zwarte voordeel is aardig verdampt.
Maar zoals vaker gebeurt in een schaakpartij is de zet voor de tijdscontrole beslissend.
Wit speelt 35. Pd4? waarop ik een kwal win met Pc3. Overigens geeft Rybka nog een leuk variantje aan met 36. Dxf5 gxf5 37. Pxf5.
Het vervolg is redelijk simpel en door mijn winst is de eindstand 2-2.
In het vluggeren zijn wij fortuinlijker dan onze gasten uit Waddinxveen, en winnen we met 3-1. We zijn door!

Geen opmerkingen: