woensdag, april 08, 2009

CHESS 1 snelschaakt zich naar 2e plaats

Maar wordt uiteindelijk op bordpunten 5e ;-) Met een zonnetje en wind in de rug fiets ik op het gemakkie naar de Polderpoort. Kees staat reeds te wachten, en even later komen Bart en Martijn aangehobbeld. We zijn compleet en rijden richting Moordrecht om deel te nemen aan het RSB snelschaakkampioenschap voor teams. Onze bord indeling is gebaseerd op het snelschaakkampioenschap van afgelopen maandag. Martijn speelt aan bord 1, Bart aan 2, Kees aan 3 en uw correspondent aan bord 4.
Het clubgebouw van de IJssel, de gastheer, is gezellig maar niet echt berekend op zoveel gasten. Ik vind het in ieder geval al snel erg warm worden. In de eerste ronde treden we aan tegen Nieuwerkerk ad IJssel, de promovendus in onze klasse. Zelf zie ik kans twee totaal gewonnen stellingen om zeep te brengen en laat ze verzanden in remise. Mijn teamgenoten hebben nog meer problemen om uit de startblokken te komen, we gaan met 7-1 ten onder. De toon is gezet, we kunnen een hoge klassering waarschijnlijk wel vergeten. Gelukkig gaat de gastheer rond met stukken worst, kaas en bitterballen om het leed te verzachten. Zelf merk ik dat het snelschaken mij een hoop energie kost. Ook het gebruik van de ouderwetsche klokken met uurwerk ben ik ontwend. Het inschatten van de overgebleven speeltijd is lastig. Hoe heb ik hier 25 jaar mee kunnen schaken vraag ik mij af? Bart klaagt over zijn snelschaakvorm. Fraaie stellingen worden opgebouwd, maar de geinvesteerde tijd blijkt achteraf vaak te veel om nog te kunnen winnen. Bart is dan ook onze minste puntenmachine. Martijn weet zich aardig te handhaven aan bord 1. Een 50% score is zeker niet onverdienstelijk. Ik eindig redelijk in de plus, Kees scoort een half puntje meer. Na 12 partijen, (of meer: vooral Kees kan het niet laten om tussen de ronden ook nog te vluggeren) is het feest over. Vermoeid wachten we de prijs uitreiking niet af, het is al half 12. Rond 12 uur bedanken we chauffeur Kees als we bij de Polderpoort uitstappen. Het is niet al te koud, en gelukkig droog. Ik sprint op de fiets, en een half uur later ben ik thuis. Voor de liefhebbers verwijs in naar de RSB pagina waar foto's, fimpjes (Jan Weitering!!), uitslagen en andere wetenswaardigheden zijn verzameld. Het tweede van CHESS blijkt nog slechter gepresteerd te hebben dan wij. Misschien moet een ernstige verjonging doorgevoerd worden?

Geen opmerkingen: