zondag, juli 10, 2005

Baksteen's eerste bergje


Eindelijk is het zo ver. Ik kan mij eindelijk zetten tot een stukje fietsen. Na bestudering van de kaart heb ik wat klimmetjes geplot op de Garmin. Als ik op de fiets spring voelt het gelijk goed. Raar dat ik dat een week uitgesteld heb.. Het waait behoorlijk (Mistral) kracht 5 a 6 schat ik. Via wat slechte asfaltweggetjes dwars door de wijnvelden kom ik uiteindelijk op de D75 en steek de Aigues over. Op de kruising bij St Roman de Malegarde ga ik rechtsaf richting Cairanne. Op de kaart had ik hier een kronkelweg gezien, en jawel ik moet er aan geloven. Baksteen's eerste klim! Langzaam maar zeker rond ik de haarspelden. Eerst nog in een tempo rond de 20 maar snel zakt dit tot net boven de 10. Het binnenblad doet geduldig haar werk. Uiteindelijk komt het bordje van het hoogste punt. De Baksteen heeft de Col Le Débat bedwongen en mag 251 mtr als hoogste punt aantekenen.
De afdaling zet ik voorzichtig in, ik ben geen held en de weg is mij onbekend. Cairanne wordt bereikt, en naar later blijkt is dit toch wel een heel mooi dorpje.
Van Cairanne naar Rasteau is een lang recht end, nou ja recht... Vals plat krijgt een heel andere betekenis hier. Af en toe lijk je te dalen, maar benen spreken dit tegen. Ook het omgekeerde is het geval. De NO wind speelt mij hier ook parten. Rustig pedalerend bereik ik Rasteau en vervolg naar Roaix. Van Roaix komt een klim welke ik op het binnenblad neem, niet al te heftig dus maar wel een 270 meter. De afdaling gaat lekker hard (voor mijn begrippen) en via de D20 en D94 rij ik richting Tulette. De 35 km werden in 21 km/u afgelegd.

Geen opmerkingen: